Útvonal

1. nap:
Dunakeszi - Gyula - Vărşand - Nagyszalonta - Belényes - Brád - Déva - Alvinc

Már az első napon megkezdjük a ráhangolódást az erdélyi tájakra és kultúrkincseink, gyökereink felfedezésére. Nagyszalontán Arany János szülőházába térünk be, sétálunk a szoborparkban diák idegenvezetéssel és irányított térképes feladatlappal. Tovább indulva a festői Erdélyi-szigethegységben kanyarog az utunk, a mócok földjén. Nézünk a buszon rövidfilmeket, és előkerül Jókai  Mór leírása a gajnai leányvásárról. Következő megállónk: Brád. A látogatót a világhírű, felújított Aranymúzeum vonzza a városba. A kiállított darabok az itteni Érchegység aranybányáiból kerültek a világ egyik legjelentősebb gyűjteményébe. Megismerteti velünk az aranyérc bányászásának, feldolgozásának folyamatát, bemutatja  az aranyérc előfordulási formáit, valamint olyan kémiai elemekkel történő keveredését, mint a tellúr. Délután 6.30 óra körül tervezzük érkezésünket Alvincre, bázishelyünkre.

2. nap:
Alvinc - Gyulafehérvár - Marosszentimre - Boroskrakkó -
Magyarigen - Gyulafehérvár
Ez a napunk a tanulásé, a munkáé és a környék műemlékeivel, etnikai összetételével való ismerkedésé. Bízunk vendéglátónk kalauzolásában és ismeretterjesztő előadásának megtartásában. Ezt követően oda megyünk, ahol szükség van a segítségünkre. Hasznos munkát végzünk, akár több helyszínen is. Eddig leginkább a magyar temetők rendbetételében volt ránk szükség. Hamarosan kiderül, hogy idén miben tudunk a szórvány magyarság segítségére lenni. Közben marad időnk egy rövid körútra is, hogy Marosszentimre, Boroskrakkó Árpád-kori templomait megnézzük, majd tiszteletünket tegyük a '48-as magyar irtás emlékművénél és Bod Péter sírjánál Magyarigenben.

3. nap:
Gyulafehérvár - Szászsebes - Vörös-árok -
Algyógy - Gyulafehérvár

Harmadik napunkon sem lustálkodhatunk. Bízunk a jó időben, hiszen túrázni is fogunk. Előtte azonban megállunk Szászsebesen, hogy szóba kerüljenek Erdély népei kapcsán a szászok, és a történelem folyamán sokszor még Nagyszebennél is fontosabb szerepet betöltő egyik jelentős kereskedelmi központjuk: Szászsebes. Monumentális evangélikus temploma elkápráztató, a mögötte lévő német gimnázium hatalmas épületével együtt tanúskodnak a szászok erdélyi jelentőségéről és gazdagságáról. Persze itt is találunk magyar vonatkozásokat, hiszen a város főterén van a Szapolyai-ház, (vagy Fejedelmek háza - mert az Erdélyi Fejedelemség idején a fejedelmek szálláshelye és országgyűlések színtere volt) ahol 1540-ben meghalt Szapolyai János. A város határától indul rövid, kényelmes túránk a Vörös-árokhoz, mely lenyűgöző látványt nyújt különleges, az erózió miatt felszínre került homokkő rétegeivel. Délután Algyógyra buszozunk, hogy sétáljunk egy római kori fürdő romjai között, és elidőzzünk Erdély legrégebbi, Árpád-kori körtemplománál és a római fürdő köveit és szobrait magába foglaló (újjáépítéskor, megőrzés céljából) református terem templomnál.

4. nap:
Gyulafehérvár - Nagyenyed - Torockó -
Remete - Gyulafehérvár
Sok szempontból lesz különleges ez a nap. Erdélyi Hegyalján buszozunk Nagyenyedre, a "kitartás" városába, Kőrösi Csoma alma materébe. Több történelmi eseményről ejtünk szót a sokat megélt város kapcsán. Innen Torockó felé indulunk, a Székelykő lábánál elterülő, különleges fekvéséről, népviseletéről és házairól világhírűvé vált (Világörökség része), de Jókai Mór regényéből is jól ismert (Egy az Isten) hajdani bányásztelepülésre.  Piactéri itató (vajor), régi vízimalom, sikátor, néprajzi múzeum - csak néhány a sok-sok érdekesség közül. Visszafelé rápillantunk a torockószentgyörgyi várra, tisztelgünk Brassai Sámuel emléke előtt szülőházánál. Következő megállónk Remete - a kanyargós út mentén, szűk sziklaszoros bejáratánál fekvő műemlék román kolostor, melynek tövében a hiedelem szerint csodálatos gyógyulást hozó szentelvíz folyik a forrásból. (Gyógyulás forrása).

5. nap
Gyulafehérvár- Torda - Kolozsvár - Nagyvárad - Dunakeszi
Utolsó napunk is tartalmasnak ígérkezik. A gyors reggeli összepakolást és búcsúzást követően a gyulafehérvári várba megyünk, ahol a gyerekek kis csoportokban, térkép és vezetőfüzet segítségével önállóan fedezik föl a várat és annak legfontosabb műemlékeit. Ezután ülünk buszra, hogy Tordán megnézzük azt a templomot, ahol Európában elsőként nyilatkoztak a vallási toleranciáról. Kolozsvár lesz a következő megállónk: séta a belvárosban és séta a Házsongárdban - összegző útravaló feldolgozott témánk szempontjából is. Erdély területén még egy pihenőt tartunk Kalotaszeg központjában, Körösfőn, s aztán indulás Dunakeszire.